Sollicitatietips van onze recruiter Eric

Sollicitatietips van onze recruiter EricIk ben Eric, recruiter bij ENTER. Door mijn werk heb ik veel CV’s gezien, motivatiebrieven gelezen en sollicitatiegesprekken gevoerd. Hieruit heb ik een aantal sollicitatietips verzameld die ik graag met je wil delen om je zo te helpen bij het solliciteren.

Tip: Je eerste indruk bij een sollicitatiegesprek
Je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Yes, de eerste horde is genomen! Je bent goed voorbereid, hebt je verdiept in de organisatie en de functie en bent netjes gekleed. Ik wil je er graag op attenderen dat het solliciteren begint vanaf het moment dat je bij de organisatie binnenstapt. Het gebeurt namelijk heel regelmatig dat de recruiter even aan de receptionist vraagt wat zijn/haar eerste indruk van de sollicitant is. Geef daarom, als er ruimte voor is, ook de receptionist een hand en stel jezelf duidelijk en krachtig voor. Ben opgewekt, lach vriendelijk, groet met ‘goedemorgen’ of ‘goedemiddag’, zeg waar je voor komt en met wie je een afspraak hebt. Als je helemaal stipt wilt zijn, kan je ook benoemen hoe laat je de afspraak hebt. Hiermee benadruk je dat je netjes op tijd bent en geef je de indruk goed voorbereid te zijn. Als je vervolgens even moet wachten bij de receptie of naar een spreekkamer begeleid wordt, kun je het beste even gaan zitten als die mogelijkheid er is. Op die manier kom je ontspannen over en heb je de gelegenheid om een eerste indruk te krijgen van de locatie en de sfeer van de organisatie. Mijn advies: zorg er voor dat je ziet wanneer er iemand aan komt. In een spreekkamer kan je daarom het beste met je gezicht richting de deur gaan zitten. Dit zorgt er voor dat je niet ‘overvallen’ wordt wanneer iemand de deur opent en de kamer binnenkomt. Als je gesprekspartner(s) er is/zijn, is mijn advies om te gaan staan voordat je een hand geeft. Dit zorgt er voor dat je gelijk gestemd over komt en zorgt tevens voor een goede eerste indruk. En ook hier geldt: ben opgewekt, lach vriendelijk, groet met ‘goedemorgen’ of ‘goedemiddag’ en stel jezelf krachtig voor. Succes met je gesprek!

---- Eric's eerdere tips ---

Tip: Bel op!
Je bent op zoek naar een (nieuwe) baan en ineens kom je dé vacature tegen. De organisatie, de functie en jouw kennis, vaardigheden en ambitie: het matcht perfect! Je bent direct enthousiast, je wilt graag solliciteren en natuurlijk een goede indruk maken. Hoe doe je dat? In de vacaturetekst staan de belangrijkste zaken over de functie en de organisatie beschreven, maar achtergrondinformatie over het ontstaan van de vacature staat er meestal niet in. Voordat je begint met het schrijven van je sollicitatiebrief, kan je je interesse al kenbaar maken door te bellen naar de organisatie en wat vragen te stellen over de vacature. Zo kom je nog meer over de vacature en de organisatie te weten. Bereid dit telefoongesprek goed voor. Denk na over wat je te weten wilt komen en welke vragen je wilt stellen. Bedenk hoe je jezelf voorstelt en uiteraard weet je naar wie je belt en de functietitel waarover het gaat. Vragen die je zou kunnen stellen zijn: Hoe is de vacature ontstaan? Hoe lang staat de vacature al open? Hoe ziet de sollicitatieprocedure er uit? Pas er wel voor op dat je geen vragen stelt waarvan het antwoord makkelijk op de website te vinden is. Je kunt daarnaast ook inhoudelijke vragen over de functie stellen. Denk bijvoorbeeld aan hoe het team eruit ziet waarbinnen de vacature openstaat, hoe de rolverdeling is en naar wat voor kandidaat de organisatie precies op zoek is. Pas hierbij het LSD principe toe; Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. Je zult verbaasd staan hoeveel nieuwe informatie je op deze manier krijgt. En deze informatie kun je weer goed gebruiken tijdens je sollicitatie. Daarnaast heb je jezelf al geïntroduceerd en dat werkt vaak in je voordeel.