15 april 2021

Oprichter Roland Poesen kijkt terug op 20 jaar ENTER

20181113 IMG 9449 HDR bewerkt Hires

ENTER bestaat dit jaar twintig jaar. Oprichter Roland Poesen begon ooit met een kantoortje, een bureau en een telefoon. Nu werken er op kantoor 25 mensen. “Toen iemand me voor het eerst voorstelde om iemand voor de back office in dienst te nemen, was dat een compleet nieuw idee voor me.”

Roland kijkt heel positief terug op de afgelopen twintig jaar. “Het is allemaal echt heel snel gegaan”, vertelt hij. “De afgelopen twee decennia zijn te verdelen in verschillende fases die ook weer te koppelen zijn aan de verschillende locaties waar hebben gezeten. Op de Kanaaldijk bijvoorbeeld was het alle bordjes zelf hooghouden en simpelweg zorgen dat we bestaansrecht hadden.”

"In een crisis starten, is een heel goed moment"

Roland Poesen / Oprichter

Dramatisch

“Het jaar 2001 was natuurlijk dramatisch”, vertelt Roland, doelend op de economische crisis van toen. “Maar eigenlijk was het ook de beste periode om te starten, want ik had niets te verliezen. Er waren toen wel voldoende mensen om in te zetten, maar er was geen vraag naar… Ik heb gewoon de telefoon aan mijn oor geplakt en ben gaan bellen.”

Toen meldde de launching customer, de eerste klant, zich. En dat was er niet zomaar één. Philips Healthcare, toen nog Medical, vroeg Roland om vijftien mensen voor werk aan MR (Magnetische Resonantie) systemen. Een pittige vraag om in te vullen, maar kansen zijn er om te grijpen en dus ging hij met zo’n 250 mensen het gesprek aan. Roland: “Ik haalde ze persoonlijk op van het station en nam ze mee naar het kantoor. Dat was toen overigens maar één ruimte. Ik had soms wel het gevoel dat, als het niet lukte, het meteen over zou zijn voor ENTER…”

Oprichter Roland Poesen
Oprichter Roland Poesen


Vertrouwen

Maar het lukte wel, mede dankzij het vertrouwen van Philips. Roland kijkt trots terug: “Van de vijftien mensen zijn er twaalf bij Philips in dienst gegaan en drie bij ENTER. Deze opdracht gaf mij een vliegende start en met Philips kregen we een langdurige relatie, gebaseerd op vertrouwen.” Philips is nog altijd een gewaardeerde klant, maar ook andere klanten uit de begintijd heeft Roland met ENTER weten te behouden.

Van daaruit ging Roland verbreden en ontstonden twee BV’s: ENTER Embedded en ENTER Technology. “Ik deed nog steeds veel zelf”, vertelt Roland. “Telefoon aannemen, koffie zetten, afwassen en de administratie. Ik moest van alle markten een beetje thuis zijn om de boel draaiende te houden.” Maar tradities ontstonden al wel. Roland: “Bij het eerste kerstdiner zaten we met drie man aan tafel bij Berlage, een grand café in Eindhoven. En na een jaar of vijf begonnen we met een jaarlijks uitje naar de Efteling. Dit doen we nu nog steeds.”

“Ik heb altijd gezocht naar manieren om mensen blij te maken of te verrassen en tradities zijn ook belangrijk om het DNA van ENTER te bewaken en mee te geven.”

Roland Poesen / Oprichter

DNA

“Ik houd van die tradities”, vervolgt hij. “Ik heb altijd gezocht naar manieren om mensen blij te maken of te verrassen en tradities zijn ook belangrijk om het DNA van ENTER te bewaken en mee te geven.” Inmiddels zijn er verschillende tradities bijgekomen, zoals de jaarlijkse pubquiz, de barbecue in de herfst en een mooi kerstpakket. “Tradities helpen bij het behouden van het oorspronkelijke DNA van de organisatie.

Niet alleen tradities zijn belangrijk voor het behouden van het oorspronkelijke DNA van de organisatie. Het is ook van belang dat iedereen de kernwaarden van ENTER kent en doorleeft. Roland vult aan: “Ik spreek iedereen die op kantoor wordt aangenomen. Ik vind het namelijk belangrijk dat mensen mijn verhaal persoonlijk horen, begrijpen hoe we zijn begonnen en daar ook naar handelen.”

De periode rond 2008 was wel even spannend voor ENTER, maar achteraf gezien heeft de financiële crisis niet veel impact gehad. Roland licht toe: “We hebben niet massaal afscheid van mensen genomen. Ik ben daar ook geen voorstander van. Als je voor mensen gaat, moet je ze ook blijven steunen en vertrouwen naar ze uitstralen.”

Trots

“Ik merk vaak dat mensen zichzelf onderschatten en dat techneuten zich soms niet goed kunnen verwoorden of hun trots kunnen laten zien. Als je mensen daarin coacht en helpt, kunnen ze dat beter en stijgen ze boven zichzelf uit. Dat vind ik heel erg mooi om te zien”, aldus Roland. Hij vult aan: “Er zijn een aantal medewerkers die hier al een lange tijd zitten en zich echt hebben ontwikkeld. Ze zijn veel zelfbewuster geworden.”

Uit alles wat Roland zegt, blijkt dat hij veel om de mensen geeft die bij ENTER werken, precies de reden waarom hij ooit met zijn bedrijf begon. “En dan krijg je ook waardering terug. Medewerkers die je komen bedanken met een fles wijn, omdat je een mooie opdracht voor ze had of medewerkers die zijn weggegaan en toch weer terug zijn gekomen. Dat geeft een fijn gevoel, daar haal ik mijn energie uit. En natuurlijk als andere relaties ook tevreden zijn over wat we doen. Dat vertellen mensen ook door aan elkaar en dat is natuurlijk goed voor ons.”

Ondersteuning

Zo goed, dat ENTER groeide en groeide. Terwijl hij na een aantal jaar nog steeds alles zelf deed. “Iedereen vroeg me daarnaar. En waarom ik niemand voor de back office aannam, maar daar had ik gewoon nog nooit over nagedacht. Ik wilde gewoon heel veel doen en tegelijkertijd zo min mogelijk kosten maken. Maar: toen ik eenmaal wel ondersteuning op kantoor had, kon ik me al niet meer voorstellen dat die er ooit niet was.”

Intussen is ENTER vanuit die ene ruimte aan de Kanaaldijk via een ander, groter, kantoor in Son weer terug in Eindhoven. “We hebben hier echt onze eigen plek gecreëerd die ons past als een jas. Hier komt ook alles samen van de afgelopen twintig jaar. We hebben al een aantal mooie dingen met elkaar mogen vieren en nu dus onze twintigste verjaardag. Hoe we het precies gaan vieren, weten we nog niet vanwege de omstandigheden. Maar één ding is zeker: we gaan er iets moois van maken!”