09 augustus 2022

10 jaar kantoor Delft onder de bezielende leiding van Patrick van Noort

Dit jaar viert ENTER Delft het tweede lustrum en daarmee het tienjarig bestaan. En alle tien jaar onder de bezielende leiding van Patrick van Noort, intussen Operationeel Manager Delft, die in zijn eentje in een klein kantoortje begon. Met twee bureaus en één telefoon. “Iedereen die in die tijd bij ons langs kwam, zal wel gedacht hebben: ‘waar is dat tweede bureau voor’, want het was duidelijk dat ik alleen was”, vertelt Patrick lachend. Maar met 5 kantoorcollega’s op een fijne nieuwe werkplek en een mooi team met gedetacheerde collega’s is die tijd allang voorbij! Een goed moment om even terug te kijken en stil te staan bij het succes.

Patrick: “Ik heb in Delft gestudeerd en ik woonde op 500 meter van waar ik nu werk. Dat had ik 25 jaar geleden ook niet kunnen denken! Toen begon ik als ingenieur bij het toenmalige Hoogovens als R&D Engineer. Maar dat heb ik maar twee maanden volgehouden… Ik werd echt niet gelukkig van die baan en nam al in mijn proeftijd ontslag… Mijn manager zijn mond viel open, want dat had hij echt nog nooit meegemaakt. Grappig detail: jaren later heb ik hem op mijn beurt bij ENTER ingehuurd voor een opdracht.”

"Ik nam ontslag in mijn proeftijd. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt!"

Patrick van Noort



In je proeftijd ontslag nemen, dat kon maar één keer, dacht Patrick. Dus ging hij op zoek naar uitzendwerk, gewoon om aan de gang te zijn, en rustig na te denken over wat hij echt wilde. En zo kwam hij bij Randstad Techniek terecht. “Daar boden ze me een baan aan op de vestiging. Eigenlijk bij toeval, maar het beviel me zo verschrikkelijk goed! Het was ook echt een goede leerschool.”

Onverwachte richting
En zo kreeg de carrière van Patrick een onverwachte richting, maar wel de juiste. “Toen ik gebeld werd door een headhunter, die me benaderde voor een functie bij ENTER, was ik Accountmanager in de detachering in het testdomein en had ik veel banken en bijvoorbeeld KPN als klanten. ENTER bood me de ideale combinatie: detachering en high tech. En ik kreeg de kans om een nieuwe vestiging op te zetten, en dat sprak me wel aan.

Patrick
Patrick van Noort


Er volgde enkele goede gesprekken met oprichter en eigenaar Roland Poesen, operationeel directeur Mark Sidler en nog enkele collega’s die al een aantal jaar voor de vestiging in Eindhoven werkten. Patrick: “We hebben echt tijd gestoken in het opbouwen van een goede relatie. En daarna ben ik gewoon begonnen in een klein kamertje, in het pand waar we nu ook weer zitten. Ik had een koelkastje en een Senseo en verder was het pionieren. Dingen uitzoeken, afspraken maken, veel naar klanten. Steeds in mijn eentje. Er zaten hier toen veel kleine bedrijfjes van 1 of 2 mensen, dus ik zat op zich wel goed, maar echte collega’s had ik niet om me heen en je kunt dan niet even een praatje maken als je bijvoorbeeld iets aparts meemaakt. Dat deel je met degene die tegenover je zit, daar pak je niet de telefoon voor om even met Eindhoven te bellen. Dat doe je alleen bij grote dingen.”

Avontuur
Achteraf hadden ze eerder moeten opschalen, kijkt Patrick terug. Niet alleen voor zijn praatje met collega’s, maar vooral ook om te versnellen met de groei. “Maar het was wel een groot avontuur. Mijn eigen plan trekken, dat vond ik wel leuk. Opgeven stond niet in mijn woordenboek en het werd ook wel een beetje mijn kindje. Toen ik startte hadden we alleen TNO als klant in de Delftse regio. Verder heb ik in het begin alles zelf opgebouwd.”

"Opgeven stond niet in mijn woordenboek"

Patrick van Noort


Hoe hij dat deed? “Door creatief te zijn. De Delftse Bedrijvendagen bijvoorbeeld, waar je op een laagdrempelige manier contact kunt leggen met afstudeerders aan de TU Delft en dus precies in het hart van onze doelgroep zit, hoe kon ik daar binnen komen? Het antwoord bleek: het geven van een workshop over solliciteren. Dus die heb ik in elkaar gezet en nog steeds geef ik die met heel veel plezier. Intussen staan we elk jaar op de Delftse Bedrijvendagen met ons team van Accountmangers en Recruiters.”

Gesprekspartner
Wat ook goed werkt, weet Patrick, is aan potentiële klanten te vragen: ‘Kan ik op dit moment iets voor je doen?’ Patrick: “De kans is groot dat ze een lastige vacature hebben die ze niet ingevuld krijgen. Als jou dat dan wel lukt, ben je binnen.” Wat daarbij scheelt, is dat Patrick vanwege zijn achtergrond als ingenieur heel veel domeinen binnen high tech goed begrijpt en ook weet wat de klant wil. “Ik denk dat dat wel geholpen heeft, zeker in de begintijd. Daarmee onderscheidde ik me van concurrenten. Ik kon makkelijker aan tafel komen, omdat ik een betere gesprekspartner was en beter kon doorvragen.”

Na tien jaar is bij Patrick het plezier in zijn werk nog steeds voelbaar. “Het high tech domein is echt heel gaaf! Er werken zulke leuke gepassioneerde mensen in. En ik vind het zelf heel leuk om enerzijds commercieel bezig te zijn, maar ik vind ook de coaching van mijn team leuk om te doen. Mensen beter maken in hun vak en op persoonlijk vlak, daar word ik ook blij van. Het is deze combinatie van alles, die maakt dat ik helemaal op mijn plek zit.” Al zijn er natuurlijk nog altijd wensen… Patrick: “Nog een recruiter erbij en doorgroeien met ons team.”