15 november 2022

BLOG door Erica Schepers: Hoe we bij ENTER onze expats begeleiden

Het moment is daar, na lang zoeken in het buitenland heb je eindelijk een baanaanbod geaccepteerd! Je viert dit groots met familie en vrienden, die enorm trots op je zijn en vooral ook erg blij voor je. Maar ineens stellen ze je kritische vragen: ‘Hoe ga je een huis vinden?’ Of: ‘Weet je eigenlijk wil hoe het zit met verzekeringen in Nederland?’ Ze vragen het uit bezorgdheid, dat weet jij ook wel, net als dat je weet dat er heel veel geregeld moet worden. Maar echt zorgen maak je je niet: je hebt bij ENTER getekend en het team daar op kantoor doet er alles aan om je een goede start te geven, dat heb je al gemerkt in de gesprekken die op afstand met de recruiter, talentmanager en business manager hebt gevoerd.

Binnen ENTER vinden wij het namelijk enorm belangrijk om je te helpen waar mogelijk. Zo begeleiden wij jou met je visumaanvraag, het aanvragen van een BSN nummer of het openen van een bankrekening. We hebben zelfs onze eigen relocation officer die helpt zoeken naar een woonruimte in deze verhitte woningmarkt in de omgeving van Eindhoven. En als je dat wil, zorgen we er ook voor dat je Nederlands kunt leren.

Cultuurverschil
Naast al deze praktische zaken, krijg je echter ook te maken met een cultuurverschil. Ongeacht waar je vandaan komt, je hebt als expat een groot aanpassingsvermogen nodig. Dit kost de eerste maanden enorm veel energie. Zelfs de kleine dingen; denk bijvoorbeeld aan de hele dag Engels spreken, terwijl dit niet je moedertaal is. Dit is dan ook een van de meest benoemde punten die ik in de eerste weken hoor van expats in mijn team.

Erica Schepers
Erica Schepers



En dan hebben we het over de inhoud van je nieuwe baan en het leren kennen van nieuwe mensen nog niet eens gehad… Er komt dus echt veel kijken bij je nieuwe leven als expat en daarom zijn wij er ook zo van overtuigd dat goede begeleiding cruciaal is. We gaan uiteraard uit van iemands assertiviteit en zelfstandigheid, maar wanneer je in een vreemd land komt, is het fijn dat je weet dat je met al je vragen terecht kunt bij ons.

En met resultaat! Zo geeft een grote klant van ons aan dat onze expats vaak stressvrij op een opdracht starten, omdat alles al is geregeld! Ze zijn gefocust op het werk en niet afgeleid omdat ze nog geen woonruimte hebben of andere praktische zaken nog geregeld moeten worden.

Vader aan de lunchtafel
Verschillende van onze internationale collega’s hebben bovendien aangegeven dat zij het prettig vinden dat wij vaak de partner en of andere familieleden verwelkomen. Zo zijn ze welkom op onze vrijdagmiddagborrel en op ons jaarlijkse uitstapje naar de pretparkparel van Nederland, de Efteling. En onlangs hadden we zelfs een vader van een nieuwe collega te lunchen. Hij was met zijn zoon naar Nederland gereisd om ook wat van het land te zien, maar een bezoek aan ons kon ook niet ontbreken. Zo zag hij namelijk bij wie zijn zoon kwam te werken en dat gaf hem een prettig en gerust gevoel. Wij focussen niet alleen op onze eigen medewerker, maar ook op de partner en of andere familieleden.

We hebben intussen 18 verschillende nationaliteiten in dienst. Dat maakt het belangrijk om begrip te tonen en ze echt mee te nemen in de Nederlandse “high tech” bedrijfscultuur, verschillen bloot te leggen en ze op die manier goed te laten landen. Benieuwd hoe ik dát doe? Daar vertel ik de volgende keer graag meer over.