02 juni 2022

Hasan Dinc, Aerospace Stress Engineer, doet exact wat hij altijd wilde doen

Een Finse NH90 tijdens een luchtshow in 2021

Werken aan de NH90, een militaire, tweemotorige helikopter. Hoe gaaf is dat? “Heel cool”, zo weet Hasan Dinc. Hij is in dienst van ENTER en werkt via ons aan een aantal projecten die allemaal met de NH90 te maken hebben. Iets waar hij heel gelukkig van wordt, want hij had twee belangrijke prioriteiten voor wat hij wilde gaan doen: een functie in de luchtvaartsector en werk waar hij berekeningen voor moet maken.

“Ik zat bij Defensie en ik volgde de officiersopleiding, toen besloot ik toch als engineer door te willen gaan, omdat een militaire functie niet helemaal bij mij past”, vertelt hij. Hij had toen al twee hbo-opleidingen achter de rug, waarvan eentje in de luchtvaarttechniek, de sector waar duidelijk zijn hart voor klopt. En nu werkt hij dankzij Remco, zijn manager bij ENTER, als Aerospace Stress Engineer aan het landingsgestel van de NH90. Hij onderzoekt daarbij zowel ‘stress’ als ‘fatigue’. Bij stress gaat het om de belasting die op het materiaal komt, waar het bij fatigue gaat om de herhaling van een bepaalde belasting: hoe vaak kan het materiaal dat aan?

"Ik had twee prioriteiten: een functie in de luchtvaartsector en werk waar ik berekeningen voor moet doen"

Hasan Dinc / Aerospace Stress Engineer

Hasan Dinc
Hasan Dinc


Nieuwe coating
Een belangrijk project waar Hasan aan werkt, is ‘reach compliance’; op het landingsgestel van NH90 waar hij mee werkt zitten bepaalde (coating)lagen die door de EU wordt verboden en die dus vervangen moet worden. Dit betekent dat bepaalde oppervlaktebehandelingen vervangen moeten worden. “Het team zoekt de alternatieven”, vertelt hij. “En daarbij is het natuurlijk heel belangrijk dat de materiaaleigenschappen in ieder geval niet achteruit gaan. Ik ben bij dit project betrokken als stress engineer, dat wil zeggen dat het mijn taak is om vanuit het stress-principe te bekijken wat voor soort effecten de alternatieven hebben en deze te analyseren’’. Dit laatste project spreekt Hasan aan omdat hij daardoor veel inzicht krijgt in het landingsgestel en de techniek. “Ik moet per onderdeel zowel stress als fatigue onderzoeken. Dat is uitdagend, maar ook heel leerzaam.”

"Ik krijg veel inzicht in het landingsgestel en in de techniek"

Hasan Dinc / Aerospace Sress Engineer


Daarnaast maakt Hasan onder meer ’static strength’ en ‘fatigue’ berekeningen voor werkzaamheden die ‘non recurring’ zijn; dat wil zeggen dat ze maar eenmaal voorkomen. Hasan: “Aan de hand van static strength analyses bepalen we de ‘Margin of Safetys’ en de ‘Reserve Factors’ van de stresskritische locaties. Dit doen we bijvoorbeeld met behulp van Finite Element Method (FEM), of met handcalculaties. Met fatigue analyses bepalen we onder meer de fatigue damage waardes van de stresskritische locaties.” In lekentaal: hierbij gaat het erom wat de veiligheidsmarge is waarbinnen werkzaamheden of aanpassingen aan het landingsgestel gedaan kunnen worden zonder dat dit gevolgen heeft voor de kwaliteit (benodigde mechanische eigenschappen) van het landingsgestel. Iets dat, uiteraard, vooraf geanalyseerd moet worden.

Transport
Nóg een project waar Hasan aan werkt als hij tijd heeft: Air Transportability van NH90. De luchtmacht van een bepaalde land heeft Hasan’s heli’ ook in haar vloot en de wens is om die te vervoeren via een transportvliegtuig (C-17). ‘’Tijdens zo’n transport komen er bepaalde krachten op het landingsgestel, deze moeten beschreven en geanalyseerd worden. Aan de hand van de analyses moet er aangetoond worden dat het mogelijk is om de NH90 te transporteren.” Hierbij is de taak van Hasan om vanaf 0 een document op te zetten, waarin beschreven wordt welke krachten er optreden en wat voor impact deze hebben op fatigue life en andere belangrijke factoren. “Maar als ik daar klaar mee ben, kan de betreffende luchtmacht de helikopter in een C-17 vervoeren van A naar B. Dat is best een cool idee!’’

NH90
Een Finse NH90 tijdens een luchtshow in 2021